תרגילי גמישות - תערוכת גמר 2018

התוכנית ללימודי המשך באמנות, המדרשה - הפקולטה לאמנויות, מכללת בית ברל

גלריה המדרשה - הירקון 19, תל אביב 6801120 | טל׳: 03-6203129

 

ניווט

שעות פתיחה

שני-חמישי 13:00-20:00

שישי-שבת 10:00-14:00

ראשון        סגור

© כל הזכויות שמורות, 2018 | בניית אתר: Media Maze  | צילום: בצלאל בן-חיים | עיצוב לוגו: סטודיו הראל ומעין

Google Maps Logo | לוגו גוגל מפות
לוגו וויז | Waze logo

משה רואס

משה רואס מציג קבוצת פסלים עשויים מתערובות חומרים המתאחים יחד לכדי צורה אחת לא מוגדרת. ההיגיון המבני של העבודות רומז לגוף והפסלים נדמים כתחבירים משובשים של איברים או עצמות. סדר הפעולות של רואס הוא של אקומולציה (צבירה), פירוק וחיבור. חומרי עבודתו נוצרים מתוך תהליך עבודה המחבר באופן כימי בין חומרים שהוא אוסף מסביבתו הקרובה. כמה מן העבודות המוצגות בתערוכה עושות שימוש בחומרים שאסף בתקופה בה חי על חוף הים בפלמחים - רשתות דייגים, עצים, חבלים, שריונות יצורים ימיים, שלדי ברזל ועוד. בסטודיו חומרים אלו עוברים תהליך של פירוק, צריבה, סחיטה וחיבור מחדש עם חומרים אחרים כטקסטילים בייצור עצמי ומתכות מרותכות. שכבות החומרים מצטברות על גבי העבודה במלאכת אריגה, תפירה וקשירה, המשתמשות בסט הכלים איתו מגיע רואס מתוך הכשרתו בטכניקות של יצירת טקסטיל. 

בהקשר זה, המחשבה על הסיב מעניקה נדבך מעניין בהבנת עבודתו. כחומר טבעי, הסיב (fiber) הוא החומר אשר מחזיק את הצורה- חוט דקיק, גמיש וחזק המגדיר את צורתן של צמחים, בעלי חיים ותהליכים גיאולוגיים. כך גם החוט, המורכב מטוויה של סיבים יחד, הוא אחת מהמצאות האדם הראשונות, עוד מימי האדם הקדמון. על פי הגיון זה, ניתן לומר שעבודותיו של רואס מייצגות שימוש בהגיון המבני הטמון בכל ייצור חי. כך גם ניתן לראות בעובדה שהוא יוצר גוף חדש, כהרהור על יצירת הבריאה כשלעצמה ועל העמדה של בן האנוש כיוצר- בורא בפני עצמו. האדם הוא יצרן, יצור מתוחכם המפתח ומשכלל את הנתונים הטבעיים של העולם. לעומת התפישה כי אלוהים יוצר ״יש מאין״, הרי שניתן לראות בעבודותיו של רואס כמחשבה על היצירה כפעולה של ״יש מיש״. 
הגיון זה בא לידי ביטוי בגופים שרואס מייצר- מוחזקים על ידי מעין ״רקמות״, אלו מעניקות לפסל את צורתו וחוזקו. כך ניתן לפרש את הרכיבים הפנימיים של העבודות כ״סיבים״ של אריג אחד גדול- במובן שמסת החומרים המעורבבים יחד הופכים לחומר אחד, לאוסף רדי מיידס המכיל את הסינתטי והטבעי גם יחד. 

גוף עבודות נוסף נוצר מקונסטרוקציה של שורשי וענפי עצים, עליהם מתח רואס יריעות עור גדי שמצא בבית מלאכה לייצור ספרי תורה. כמו הספרים, גם פסלים אלו מוחזקים יחד באמצעות גידים אמיתיים של גדי. בהגיון הדתי, ישנה משמעות לכך שמקור הגידים מאותה חיה ממנה נלקח העור. ״אמת החומר״ היא כשמכשירה את ספר התורה ומגלמת את קשרו ההדוק להגיון של הטבע והבריאה. בעבודותיו של רואס אותה אמת חומרית, משקפת את שאיפתו של האמן להרכיב אובייקט אשר יש לו הגיון חומרי וצורני, ללמוד את דרכי הטבע וליצור מחדש מתוך הטמעת התובנות האלו. 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now